Mungkin semua n3 n3 yang aku post nie telah menyebabkan korang kenal siapa pemilik atau identiti sebenar pemilik blog nie..... so ...cuma satu yang aku pinta..... biarlah ia menjadi rahsia antara kita.....fahamila apa yang aku lalui......fahamilah perjalanan kehidupan aku.......

Tuesday, September 20, 2011

skill communication problem...?????

Ello2….help2……

tolong singgah blog ni kejap……

aq ada something nk bincang nie……

aku nk mintak tolong korang la…..

aku ada masalah la ngan skill communication aku…..

mcm mane ek…..

stiap kli klau orang Tanya soklan kat aq….

Aku Cuma jawab ciput jer….

Aku x pandai la nk hurai panjang2….

Secondly…

Aku x pandai la nk mulakan perbualan…..

Even ngan orang yg aku kenal pun … aku x panda nk borak panjang2….

Erm… problem2……

Lau korang ade tips2…

Bleh la sher ngan aku…..

Mcmmane nk mulakan perbualan…..

Tak lme dah nie…. Aku nk smbung study…..

Nnti x pasal2 aku x de kawan plak….hu3…….

P/s1 : tiba2 sense of humor aku hilang….( tpi ape sbnrye sense of humor nie ..ha3…)….

P/s2 : Please …. tlong bgi tips …. Nie antara hidup ngan mati…..( tolong percaya p/s2 nie )…

p/s3 : jom jumpa aku kat usm PP pada 24/9/2011…ari sbtu…..he3...

5 comments:

  1. emmm menjadi pendiam xper ..bagus la .. mesti ramai akan minat ko especially gurlz janji muka kacak .. x cakap byk pon xper ..janji sentiasa senyum dan jgn buat muka start up (sombong) .. klu ko aktif sukan jadi pendiam pon xper lagi saham tinggi .. pendek kata nothing wrong la ..tapi jgn la jadi pendiam sgt2 ..macam stone .nanti cuba la masuk ngan kawan2 ..klu ikut aku ..mula2 kena cari geng2 yang popular dulu ..join diorang ..lama2 baru spread network kawan dengan semua orang ..in the end of the day ..ko dapat la kawan ngan semua org ..

    psst : sense of humor tue natural n gifted ..u can try but if u failed .. tue pon lawak jugak ..hahahaha ..

    psst : hidup kat U memang best ..kalau dapat suasana dan kawan2 yang best .. so aku cemburu dengan mu ..relax jerr ..yg penting jaga kemaluan mu elok2 k ..hahaha

    ReplyDelete
  2. hmmm...nu'man maybe right on different sense cuma daus rasa apa yang mus harapkan adelah camna nak upgrade communication skill yang dia dah sedia ada~

    bagi daus, communication skills ni perlu tuk study sebab akan ada banyak presentation dan discussion nanti...jadi kita kena pandai nak luahkan apa yang kita nak kata dengan cara yang betul dan berkesan...

    selalunya, skill komunikasi ni adelah sesuatu yang kita pupuk dan belajar...ianya tak datang sekaligus..ianya kna slalu dipraktikkan

    paling mula sekali daus rasa mus kena tingkatkan tahap keyakinan diri...mus kne konfiden ngan diri mus, mus kena terima diri mus seadanya dan jangan biarkan kekurangan mus sekat pergerakan mahupun tutur kata mus....bila dan konfiden, baru mulut tu lebih ringan...serius nih

    lepas tuh, mus kena jugak banyak membaca dan amek tau pasal current issue/isu semasa...xperlu la baca bahagian berita jer...pasal biasa2 pon ok...senang lah mus nak relate or kaitkan dalam perbualan nanti...
    contoh:
    Nu'man : (sedang menunggu giliran membayar tapi perasan muka dia tuh over kacak dan segak dan bergaya lalu memberikan pose yang kekwat)
    Daus : uhm awak...tgh tunggu giliran ke?
    Nu'man: ha ah... (dengan memberikan mimik muka yang x berkenan lalu berkata dalam hati'ye la...ko ingat aku gi basuh baju kew' )
    Daus : Awak, ade dgr pasal kes org kne simbah asid baru2 nih?
    Nu'man : ha ah la...siannya dier...da la masih muda..
    Daus : ha ah kan...awk tau x nape? sebab dia tuh perasan muka dia lawa dan kacak macam awak la~
    Nu'man : (buat muka geram dan terus berlalu pergi meninggalkan barisan menunggu)

    hak hak hak...larekkkkkkkkkkkkkkkkkkksssssss

    ReplyDelete
  3. daus: panjang nau komen nye.boleh buat en3 pasal isu ney.. :)

    ReplyDelete
  4. hahak~ kannnnnnnnnnnnnnn~~~ tp xmo la wat entry~nnt numan marah kat daus :D

    ReplyDelete
  5. ha3... thanks nu'man , daus.... byk info aq dapat...

    nu'man : ade ke patut ko suruh aku jga kemaluan aq.... klau bukan aku yg jga spe lagi....hak3....( ni bleh dikira sense of humor x..he3.. )

    ReplyDelete